INFO: +420 544 224 336 | e-posta@ujezdubrna.cz
Dnes je 1. září 2024 a svátek má Linda/Samuel 20°C | Zítra Adéla 32°C

Evidence obyvatel

Změna trvalého pobytu

Občan, který chce změnit trvalý pobyt, ohlásí tuto změnu na ohlašovně v místě nového trvalého pobytu.
Hlásí se pouze nová adresa trvalého pobytu, odhlašování z předchozího trvalého pobytu se neprovádí.
 
Změnu trvalého pobytu může ohlásit:

  • občan starší 15 let,
  • za občana staršího 15 let jím pověřený zmocněnec na základě zvláštní plné moci s úředně ověřeným podpisem zmocnitele, 
  • za občana mladšího 15 let jeho zákonný zástupce, poručník, opatrovník, pěstoun nebo fyzická osoba, které byl občan mladší 15 let svěřen do osobní péče,
  • za občana, který má jmenovaného opatrovníka a není způsobilý ohlásit změnu trvalého pobytu, jeho opatrovník,
  • za občana staršího 18 let, kterému brání duševní porucha samostatně právně jednat, člen domácnosti, jehož oprávnění k zastupování občana bylo schváleno soudem.

Co je nutné doložit

  • Platný občanský průkaz, a pokud jej občan nemá, jiný obdobný doklad (cestovní pas).
  • U dětí do 15 let rodný list a občanský průkaz dítěte, pokud mu byl vydán.
  • Doklad k prokázání změny trvalého pobytu – např. nájemní smlouva nebo souhlas vlastníka či nájemce bytu/domu.

Souhlas může vlastník nebo nájemce udělit osobně na úřadě nebo písemně (písemný souhlas musí být opatřený úředně ověřeným podpisem vlastníka nebo nájemce).
 
Vlastník nemusí při změně trvalého pobytu dokládat své vlastnické právo zapsané v katastru nemovitostí.


Lze vyřídit elektronicky 
Ne



Způsob vyřízení
Občan se dostaví na ohlašovnu v místě nového trvalého pobytu.



Poplatky

  • Ohlášení změny trvalého pobytu – 50 Kč.
  • Občan do 15 let – zdarma

Formulář
potvrzení oprávněné osoby – souhlas s přihlášením k trvalému pobytu


 

Ukončení trvalého pobytu na území České republiky


Občan starší 15 let, který se rozhodl ukončit trvalý pobyt na území České republiky, sdělí tuto skutečnost písemně ohlašovně v místě trvalého pobytu nebo zastupitelskému úřadu.
 
Ukončit trvalý pobyt na území České republiky může:

  • občan starší 15 let,
  • za občana mladšího 15 let jeho zákonný zástupce, poručník, opatrovník, pěstoun nebo osoba, které byl občan mladší 15 let svěřen do osobní péče,
  • za občana, který má jmenovaného opatrovníka a není způsobilý ukončit trvalý pobyt na území České republiky, jeho opatrovník,
  • občanem pověřený zmocněnec na základě zvláštní plné moci s úředně ověřenými podpisy.

Co je nutné doložit

  • Doklad prokazující totožnost (např. občanský průkaz, cestovní pas).
  • U dětí do 15 let rodný list dítěte.

Lze vyřídit elektronicky
Ano


Způsob vyřízení
Sdělení je možné podat na ohlašovně podle místa trvalého pobytu občana nebo na zastupitelském úřadu v zahraničí.
Sdělení je možné zaslat formou datové zprávy opatřené uznávaným elektronickým podpisem.
Sdělení je možné zaslat prostřednictvím datové schránky fyzické osoby do datové schránky města Újezd u Brna: iu3b65f.
Sdělení je možné zaslat také v listinné podobě s úředně ověřeným podpisem občana.


Poplatky

  • Ukončení trvalého pobytu na území České republiky prostřednictvím ohlašovny – 100 Kč.
  • Ukončení trvalého pobytu na území České republiky prostřednictvím zastupitelského úřadu – 300 Kč.

Poplatek je třeba uhradit před ukončením trvalého pobytu na území České republiky a hradí se v hotovosti, v případě písemného nebo elektronického podání převodem z účtu.


 

Zrušení údaje o místu trvalého pobytu na základě návrhu/žádosti

Údaj o místu trvalého pobytu lze zrušit na základě návrhu/žádosti, a to ve správním řízení a za splnění všech níže uvedených podmínek:

  1. Oprávněnost k podání žádosti – za osobu oprávněnou se ve smyslu § 12 odst. 2 zákona č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel, považuje osoba, která doložila vlastnictví bytu nebo domu (není třeba dokládat, pokud si existenci tohoto práva může ohlašovna ověřit bezúplatným dálkovým přístupem v katastru nemovitostí) nebo oprávněnost užívání nemovitosti, např. nájemní smlouvou.
  2. Zaniklo-li užívací právo občana k objektu nebo vymezené části objektu, jehož adresa je v evidenci obyvatel uvedena jako místo trvalého pobytu občana.
  3. Neužívá-li občan tento objekt nebo jeho vymezenou část.

Co je nutné doložit

  • Návrh/žádost na zrušení údaje o místu trvalého pobytu.
  • Doklad o uhrazení správního poplatku, viz níže poplatky.
  • Oprávněnost k podání žádosti, např. nájemní smlouvu; výpis z katastru nemovitostí si správní orgán zajistí dálkovým přístupem.
  • Ve správním řízení prokázat existenci důvodu pro zrušení údaje o místu trvalého pobytu, tedy zánik užívacího práva a neužívání objektu nebo jeho vymezené části osobou, jejíž údaj o místu trvalého pobytu má být zrušen.

Lze vyřídit elektronicky
Ne


Způsob vyřízení
Řízení o návrhu/žádosti je vedeno formou správního řízení.


Poplatky
Podání návrhu na zrušení údaje o místu trvalého pobytu je zpoplatněno správním poplatkem ve výši 100 Kč za každou osobu uvedenou v žádosti.
Částku lze uhradit hotovosti, nebo po podání návrhu na základě výzvy správního orgánu, v níž bude žadateli sděleno číslo účtu a variabilní symbol.
Neuhrazení správního poplatku je překážkou v řízení, které bude následně zastaveno.


Formulář
návrh/žádost na zrušení údaje o místu trvalého pobytu občana


Opravné prostředky
Opravným prostředkem proti rozhodnutí správního orgánu je odvolání.
Lhůta pro podání odvolání proti správnímu rozhodnutí je 15 dnů ode dne oznámení rozhodnutí.
Odvolání se podává u správního orgánu, který napadené rozhodnutí vydal.
O odvolání rozhoduje Krajský úřad Jihomoravského kraje, Odbor správní a Krajský živnostenský úřad.

Vyřizuje: 
Petra Zezulová

Sledujte nás i na sociálních sítích