VYDÁVÁNÍ MATRIČNÍCH DOKLADŮ – DUPLIKÁTY
Základní informace:
Duplikáty matričních dokladů (rodného, oddacího nebo úmrtního listu) vydá matriční úřad, ve které se fyzická osoba, o jejíž matriční doklad se žádá, narodila, uzavřela manželství
nebo zemřela. Jde-li o narození, uzavření manželství nebo úmrtí českého státního občana v cizině, pak je k
vydání duplikátu příslušná zvláštní matrika, kterou vede ÚMČ města Brna, Brno-střed.
Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)
O vydání duplikátu matričního dokladu mohou požádat:
- fyzické osoby, kterých se zápis týká, nebo jejich manželé, rodiče, děti, prarodiče, vnuci, pravnuci,sourozenci a jejich zplnomocnění zástupci
- fyzické osoby, které prokáží, že je to nezbytné k uplatnění jejich práv před orgány státu nebo před orgányúzemních samosprávných celků
- státní orgány nebo orgány územních samosprávných celků pro úřední potřebu
- statutární orgány církví nebo duchovní jimi zmocnění, jde-li o matriční knihy vedené těmito církvemi do31.12.1949
O vydání úmrtního listu může dále požádat i:
- fyzická osoba, která na vydání dokladu prokáže právní zájem
- fyzická osoba, která žila se zemřelým v době jeho smrti ve společné domácnosti
- fyzická osoba, která je vypravitelem pohřbu
Jaké jsou podmínky a postup pro řešení:
Duplikáty matričních dokladů jsou vystavovány na základě písemné žádosti a zasílány doporučenou poštou na
dodejku, nebo po prokázání totožnosti a právního zájmu žadatele vydávány přímo žadateli na matričním
úřadu.
Písemnou žádost podává žadatel na předepsaném tiskopise, nebo individuální žádostí, která musí obsahovat: údaje
o žadateli (jméno a příjmení, datum narození, adresu trvalého bydliště případně adresu pro doručování,
oprávněnost zájmu) a dále jméno a příjmení osoby, jíž se matriční událost týká, a dále datum a místo matriční
události.
Pokud je písemná žádost o vystavení duplikátu matričního dokladu zasílána matričnímu úřadu poštou, musí být
podpis žadatele na žádosti úředně ověřen.
Jakým způsobem zahájit řešení této životní situace:
Osobní návštěvou na matrice v Újezdě u Brna, případně zasláním písemné žádosti o duplikát
matričního dokladu.
Kde, s kým a kdy životní situaci řešit:
Doklady matričních události nastalých na území města Újezdu u Brna: na matrice MěÚ Újezdu u Brna, Komrenského 107, 1. patro, dveře č.13, dle úředních hodin.
Doklady matričních události českých státních občanů nastalých v cizině: na zvláštní matrice Odboru matrika ÚMČ
města Brna, Brno-střed, pracoviště: Husova 3, druhé patro, úřední hodiny: pondělí a středa 8.00 – 17.00 hod.
Jaké doklady je nutné mít s sebou:
Žadatel předloží:
- doklad totožnosti
- matriční doklad, ze kterého bude zřejmé, že matriční doklad, který požaduje se týká členů rodiny nebosourozenců, a nebo veřejnou listinu, kterou prokáže, že požadovaný matriční doklad je nezbytný pro uplatněnípráv před orgány státu nebo před orgány územních samosprávných celků, a nebo v případě vystavení duplikátuúmrtního listu listinu, kterou prokáže, že má na vydání duplikátu právní zájem, že žil se zemřelým v době jehosmrti ve společné domácnosti, nebo že je vypravitelem pohřbu
- plnou moc, vyřizuje-li žádost zmocněný zástupce s úředně ověřeným podpisem žadatele
Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici:
- Formulář žádosti o vystavení matričního dokladu získáte na matrice města Újezd u Brna:
Žádost o vystaveníduplikátů matričních dokladů – rodného, oddacího a úmrtního listu.
Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit:
Správní poplatek za vydání duplikátu matričního dokladu činí 100,- Kč v hotovosti, který je splatný před
vydáním matričního dokladu.
Jaké jsou lhůty pro vyřízení:
Lhůta pro vyřízení je 30 dnů.
Elektronická služba, kterou lze využít:
Podání s ověřeným elektronickým podpisem, který vydal akreditovaný poskytovatel certifikačních služeb, lze
učinit na el. adrese:
e-posta@ujezdubrna.cz
Číslo datové schránky: iu3b65f
Bez použití zaručeného elektronického podpisu je nutno podání do
5 dnů potvrdit písemně nebo ústně do protokolu. Ve stejné lhůtě je nutno předložit veškeré požadované
přílohy.
Podle kterého právního předpisu se postupuje:
- zákon č. 64/1963 Sb., o rodině ve znění pozdějších předpisů
- zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů ve zněnípozdějších předpisů
Jaké jsou související předpisy:
- vyhláška č.207/2001 Sb., kterou se provádí zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změněněkterých souvisejících zákonů ve znění pozdějších předpisů
- zákon č.500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů
- zákon č.634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů
Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují:
Proti rozhodnutí o zamítnutí vydání matričního dokladu je možné podat odvolání do 15 dnů ode dne jeho doručení
ke Krajskému úřadu Jihomoravského kraje, a to prostřednictvím podatelny města Újezd u Brna, Komenského 107.
Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) zdrojů nebo v jiné formě:
Popis je zpracován podle právního stavu ke dni:
1.10.2007